onsdag 22. oktober 2014

HØSTEN 2014 :-)

Høsten er jaggu meg flott på fjellet. Det er bare så synd den ikke varer så veldig lenge.

I år begynte høstferien med flott høstvær. Da benyttet vi anledningen å gå en lengre fjelltur. Da var familien Gjerde og familien Lillestøl med. Turen gikk da inn Austdalen ved Ørsdalen. Vi gikk ikke helt inn til Laugarvatnet, for da må vi krysse en stor myr. Etter mye regn, var det ekstra vått i terrenget.
En flott tur i en dal som gnistret i høstfarger!!!

Etter denne flotte dagen, måtte nok jeg kjøre hjem for å gå på jobb. Jan og Kristine var så heldige at de fikk være på hytta hele høstferien. Jeg må bare innrømme at jeg synes det var blodig urettferdig at de skulle være på ferie uten meg ;-) Men onsdag etter jobb var jeg atter på veien til fjells :-D. Da var nok det fine høstværet over for denne gang. Men det var godt å komme til hytta lell. Skikkelig avslapning gjør godt av og til. I øsende pøsende regn ble det tid til litt rydding og vasking.

Siste helga i høstferien kom eldstejenta Elisabeth opp til fjells. Hun har begynt i ny jobb som pedagogisk leder i barnehage og hadde ikke ferie. Så derfor ble det bare helga fri for hennes del. Ny jobb i barnehage betyr mye hosting og snufsing det første året. Det ble derfor mye paracet og mange kviler på henne.
Men Elisabeth og jeg hadde nå en kjekk fototur ved elva og fikk knipset noen flotte naturbilder :-)

Vi lærer stadig noe nytt på kameraene våre. Med lang lukketid og lav ISO blir det noen fine elvebilder. Kjekt leketøy ;-)

En tøff liten Granmeis lot seg ikke forstyrre av fotografen :-)

Det har også blitt en kjekk hyttehelg sammen med gode kollegaer. Seks damer på tur må jo bare bli bra:-) Vi storkoste oss. God mat og drikke. Mye strikking og en liten fjelltur. Alle var veldig fornøyde, så det kan vi godt gjenta.

Mellom regnbygene ble det en liten fjelltur :-)

Lang, god frokost på søndagen :-)

Smile til fotografen? Har ikke tid!!! :-)

Disse kjekke damen hadde en gave til hytta medbragt. Denne fine lykta passet perfekt inn på Steinbu :-)
Tusen takk!!!!

Nydelig lykt fra damene og den flotte hjorteputa har min lillesøs Kari Janette sydd til min bursdag :-)
Kjekke damer og lillesøster :-)

Vin og strikketøy hører med på dametur:-)

Sabina hadde bakt en nydelig polsk kake som inneholder SPINAT av alle ting. Den var kjempegod!!!!!
Den heter visst skogens mose :-)

De fine høstfargene på trærne er borte for denne gang. Men forhåpentligvis kommer snart snøen til Stavtjørn. I fjor vinter var det stormer som rådet hos oss, så det hadde vært sååååå kjekt med mye snø og fine skiturer. Det hadde vært noe det. Vinteren for to år siden var aldeles nydelig, men da var vi nok for det meste inne i hytta og snekret og jobbet som noen helter.
Jeg legger herved inn en bestilling på masse snø og silkeføre for vinteren som kommer ;-)

søndag 21. september 2014

HØSTEN MELDER SIN ANKOMST :-)

Høst er hyttekos på høyt plan. Fyr på peisen, masse levende lys og god mat og drikke. Det er en egen stemning på fjellet om høsten.

Flott høstvær i helga måtte benyttes til en lenge planlagt fjelltur. Turen til Kvitlen har vært planen hele vår/sommer sesongen. Endelig snørte vi fjellskoa på og pakket niste i sekken :-) Minstemann Kristine var på hyttetur i Sauda med ei venninne, så hun fikk ikke være med. Hun var visst ikke så veldig lei seg for det ;-)

Turen til Kvitlen starta vi innerst i Ørsdalen, Bjordal. Turen starta hardt og brutalt. Den første timen var ikke bare en fornøyelse, kan jeg bare innrømme. Men tross i dagens stive muskler var det absolutt verdt turen. Her har det vært bosetninger helt tilbake til middelalderen. Svartedauen la dalen øde, men på 1500-tallet ble det igjen gårdsdrift på Brattabø og Kvitlen. Det var gårdsdrift her til 1923. Så vi følte virkelig vi gikk på historiske stier.

Her er vi vei oppover ura og får en flott utsikt ned mot Bjordal. Men myye klatring gjenstår før terrenget flater seg ut. Så vi pustet og peste oss videre :-)

Her må det være en drøm å campe med telt eller å ta en badetur.

Her er vi kommet frem til Brattabø. Det er helt utrolig at folk og fe har bodd og overlevd her. Tror ikke de hadde en bil parkert nede i Bjordal og kunne kjøre til sivilisasjonen ;-) Det må ha vært et slit uten like!!!

Turen fortsetter til Kvitlen.

Kvitlen og en etterlengtet hvil før turen tilbake begynner.
En flott fjelltur som kan gjentas. Kunne godt tenkt oss å gå til Kvitlen via nabodalen. Langs et vann som heter Laugarvatnet. En lengre tur, men uten de store stigningene. Det får bli en annen gang. Akkurat nå er musklene så vonde og stive at bare tanken........ :-)

Elisabeth og jeg har lekt oss med kamera og lukketider. Da er vann og stjerner et kjekt tema :-)

Fotografering i tolvtia på natta.

Sist helg var Elisabeth og jeg på jentetur på hytta. Også denne helga hadde temperaturer som var mer sommerlig enn høstlig. Da gikk vi inn på heia og inn Sandvassdalen for å så gå til Barbuvannet. Også en flott tur som hadde en pausestopp hos mor og far sin hytte.

Barbuvannet

Høst i fjellet.

Lørdagsmorgen våknet Elisabeth med brask og bram. Jeg lå i senga og døste og skvatt av et leven uten like. Hun sprang ned trappa fra loftet som om hytta sto i full fyr...... EN HARE var på utsida av hytta!!!!!!
En veldig søt hare vel og merke :-)

Trampe er en velkommen gjest :-)

søndag 3. august 2014

SOMMERFERIE 2014 :-)

I år ble ble første halvannen uke av ferien tilbrakt på hytta. På grunn av det aldeles nydelige været vi hadde i ukevis, "tyvstartet" jeg på ferien. Så rett etter jobb forrige onsdag, satte jeg kursen til fjells. Elisabeth og Kristine var allerede der oppe. De ble igjen når vi måtte hjem på søndagen for å jobbe. Finfint for Kristine med en flink og grei storesøster :-)

I ferien har vi bygget hon gjerde rundt hytta. Det ble ganske stilig syns jeg. Mellomste i flokken, Anders var med på jobben og var kjempegod hjelp.
Vi var litt usikre om vi skulle beise gjerde samme farge som hytta. Eller om det skulle få grånes naturlig. Etter en liten "spørrerunde" på Instagram (@bekleppe), kom vi frem til å gjerde skal få grånes. Da ble jeg glad!!! for jeg er rimelig lei av å beise ;-)

Vi får god hjelp av Anders :-)

Målet vårt for denne sommersesongen var å bygge terrasse og gjerde. Det har vi klart!!! :-) Ellers har vi planert litt og sådd i villgress for å få det litt grønt rundt oss. Neste år får vi fortsette med planene for uteområdet. Vi får ta det litt etter hvert :-)

Ellers har det blitt mye bading i elva dette året. Vi hadde planer om å gå til Kvitlen i ferien. Men med temperaturer som lå rundt 30 grader, fristen nok bading i elva mer, som nok hadde en temperatur på ca. 22 grader. Kvitlen får vi gå til ved en senere anledning:-)

Boblebad i naturen :-)

Motstrømsbasseng :-)

Egentlig er vi på multeplukking;-) ALTFOR  varmt fant vi ut, og havnet oppi her ;-) NYDELIG :-)

Bestiser på tur :-)

En liten kveldstur med storesøs Kirsti ble det anledning til. I litt mer normal temperatur, var det mulig å finne litt multer :-) En nydelig tur etter en skikkelig tordenbyge.

Tusser og troll er nok ute å lusker på en slik kveld.

Frøya er ikke så høy i hatten når denne tøffe sauen kommer for å hilse på :-)

Deilig å endelig å ha fått terrasse. Den ble flittig brukt i finværet :-)